Uutinen 25.04.2018 Paula Mikkola
Mikä tekee paikasta houkuttelevan? Tämä oli pääteemana Piitimen tiedepuiston Johanna Baloghin esityksessä, jonka hän piti RegLabin vuosikonferenssissa Uumajassa. -Paikan ainutlaatuiset mahdollisuudet houkuttelevat sinne ihmisiä, hän kertoi.

Johanna Balogh valaisi esimerkein, miten jostakin paikasta voi tulla houkutteleva.

-Haradsin puuhotelli on yksi esimerkki. Se on metsän keskellä sijaitseva paikka, joka houkuttelee kävijöitä ja kuuluisuuksia kaikkialta maailmalta. Hiljaisuus, sijainti ja ainutlaatuinen mahdollisuus yöpyä puuhun rakennetussa majassa houkuttelevat sinne ihmisiä, Balogh sanoi.

Maailmanluokan nähtävyys

Toisena esimerkkinä on New Yorkin Highland Park.

-Siellä oli vanha, ruosteinen, käytöstä poistettu rautatiesilta, joka oli rakennettu teiden yläpuolelle niin, ettei se häiritse maantieliikennettä. Alue oli pitkään romuvarastona, kunnes joku keksi rakentaa puiston vanhojen rautatielinjojen päälle. Nyt siitä on tullut maailmanluokan nähtävyys, Balogh kertoi.

Kaupunkien ydinkeskustat

Johanna Balogh tekee nyt töitä Piitimen ja Kiirunan ydinkeskustojen kehittämiseksi houkutteleviksi paikoiksi.

-Piitime tekee yhteistyötä Luulajan teknisen yliopiston kanssa. Prosessi yhdistää keskeisiä osatekijöitä, sidosryhmiä ja kehittämisteemoja, jotka vaikuttavat alueen houkuttelevuuteen. On tärkeää rakentaa paikasta kokonaiskuva ja tehdä töitä yhdessä sen eteen. Ydinkeskustan kehittämisessä kaupankäynnin ja matkailun yhteistyöllä on keskeinen rooli, Balogh totesi.

Kaupan mahdollisuudet

Pohjalla on markkinointi, ydinkeskustojen sisältö ja se, miten ihmiset sen kokevat.

-Paikan pitää tuntua ainutlaatuiselta ja kaikkien yhteiseltä. Pitää olla innovatiivinen ja hyödyntää paikan antamia mahdollisuuksia. Miten ydinkeskusta pitää olla rakennettu? Minkälaisia kauppoja siellä pitää olla? Kyse on elämysten luomisesta, digitalisaatiosta ja fyysisen kauppatilan merkityksestä, Balogh kertoi.

Sähköinen kaupankäynti

Nykyisin monet ostavat tavaroita internetin kautta ja kauppaliikkeissä asiointi ei ole yhtä kiinnostavaa.

-Digitalisaatio on suuri haaste, kun sähköinen kaupankäynti valtaa alaa yhä enemmän. Silloin kauppaliikkeiden pitää tarjota sellaista, mitä sähköisessä kaupassa ei ole. Liikkeessä voi kokeilla tuotetta, nähdä heti miltä se näyttää ja saada sen heti kotiin. Internetistä tilattaessa näitä mahdollisuuksia ei ole, Balogh selitti.

Toinen mahdollisuus on tehdä internetostokset liikkeessä.

-Voit katsoa ja kokeilla tuotetta liikkeessä, sen jälkeen mennä nettiin ja tilata tuotteen kotiin. Ostajalle voi olla tärkeää pystyä testaamaan tuote ennen ostamista, Balogh sanoi.

Kaupat voivat myös nykyistä laajemmin sponsoroida erilaisia tapahtumia.

-Esimerkiksi Kalmarissa liikkeet tarjoavat sponsoroimalla vapaan sisäänpääsyn joihinkin urheilutapahtumiin, Balogh kertoi.

Rajakauppa

Matkailu voi hyötyä yhteistyöstä kauppojen kanssa.

-Norjan rajakauppa on tästä esimerkki. Monet norjalaiset käyvät Ruotsissa ostoksilla. Siihen matkailu voi kehittää houkuttelevia elämyksiä ja muita tarjouksia, joiden avulla norjalaiset eivät vain tee ostoksia vaan kokevat myös muita elämyksiä Ruotsissa käynnin aikana, Balogh sanoi.

Piitimen hankkeesta tehtyjä johtopäätöksiä ja oppeja tullaan nyt hyödyntämään Kiirunassakin.

-Siellä rakennetaan aivan uusi ydinkeskusta kaupungin siirtämisen vuoksi. Nyt on hyvä tilaisuus hyödyntää Piitimessä opittuja asioita ja tehdä Kiirunan uudesta ydinkeskustasta mahdollisimman houkutteleva, Balogh totesi.