Uutinen 19.05.2021 Paula Mikkola
Covid ja sen vaikutukset, isoja ympäristö- ja rautatieinvestointeja sekä tehtaiden sulkemisia samaan aikaan. Näitä sisältyi Pohjoiskalotin tilannekuvaan huhtikuussa 2021, kun Pohjoiskalotin neuvoston jäsenet kertoivat kevätkokouksessa alueittensa ajankohtaisista asioista. -Elämme aikaa, jossa ensisijaisesti pitää selviytyä akuuteista asioista – saada rokotukset ja estää covid-viruksen leviäminen. Terveyden- ja sairaanhoito on valtavan paineen alla. Tästä huolimatta monet asiat luovat uskoa tulevaisuuteen, totesi Pohjoiskalotin neuvoston väistyvä puheenjohtaja, Region Norrbottenin maakunnanneuvos Linda Frohm.

Region Norrbottenissa on loppuvaiheessa organisaatiomuutos, jonka odotetaan vähentävän kustannuksia 800 miljoonaa kruunua.

-Kyse on terveyden- ja sairaanhoidon sekä hallinnon kustannustehokkuuden parantamisesta. Työntekijät ovat luonnollisesti huolissaan työpaikkojensa puolesta samaan aikaan, kun he korona-pandemian takia joutuvat työskentelemään voimiensa äärirajoilla, Frohm kertoi.

Pohjoiseen 4000 uutta työpaikkaa

Ruotsin työttömyysluvut ovat nousseet korkeammiksi kuin koskaan ennen. Pandemian vuoksi 200 000 ihmistä on jäänyt työttömäksi.

-Samaan aikaan Norrbottenin ja Västerbottenin alueilla on Ruotsin alhaisin työttömyys. Lääneissämme on suunnitteilla suurinvestointeja, joiden odotetaan tuovan 4000 uutta työpaikkaa, Frohm sanoi.

Suuret investoinnit

Esimerkiksi fossiiliton teräksen valmistus kuuluu Investointeihin. LKAB ja SSAB investoivat Jällivaaran eHybritiin yhdessä ja uusi yritys H Green Steel aikoo rakentaa uuden terästehtaan Bodenin liepeille, jonne on laskettu syntyvän 1500 uutta työpaikkaa. LKAB suunnittelee myös tähän asti suurinta investointia.

-Investointien kokonaisarvo yksin Norrbottenin alueella on 700 miljardia kruunua, totesi Region Norrbottenin Kenneth Sjaunja.

Matkailualalla ongelmia

Toisille toimialoille pandemia on aiheuttanut erittäin suuria ongelmia.

-Matkailulla on suuria vaikeuksia. Rajojen sulkemisen vuoksi ulkomaisia kävijöitä ei tule alueelle. Kulttuuriala on myös kärsinyt rajoitteista, Linda Frohm sanoi.

-Meidän pitää saada ihmiset muuttamaan Norrbotteniin. Niiden 4000 syntyvän työpaikan lisäksi 8000 henkilöä tulee jäämään eläkkeelle lähivuosien aikana. Heidän tilalleen pitää löytää uusia työntekijöitä ja meillä on jo nyt pulaa ammattitaitoisista henkilöistä, totesi lääninneuvos Johan Antti Norrbottenin lääninhallituksesta.

Tilanne on normaali, lukuun ottamatta koronaa

Vastikään yhdistyneessä Troms-Finnmarkin maakunnassakin on korona-ongelmia. Maakuntahallinnon Björn Inge Mo kuvailee tilannetta normaaliksi, jos koronapandemiaa ei oteta huomioon.

-Alueeltamme on löytynyt uusia kaasu- ja öljyesiintymiä. Kalastusteollisuudesta ja siihen liittyvistä rannikkokalastuksen ja yhä kauempana merellä kalastavien laivojen ongelmista käydään vilkasta keskustelua, Mo kertoi.

Yhteinen mineraalistrategia

Nordlannin maakunta uskoo vahvasti yhteiseen mineraalistrategiaan.

-Yhteinen mineraalistrategia, jonka edellytyksiä parhaillaan selvitetään, olisi erittäin tärkeä. Pohjoiskalotilla on runsaasti mineraaleja, joita voidaan hyödyntää. Olemme myös alkaneet selvittää mahdollisuutta hyödyntää merenpohjan mineraaleja, kertoi Nordlandin maakuntahallinnon Linda Helén Haukland.

Lohen vienti ja uusi rautatie

Nordland on juuri käynnistänyt lohen vientilennot Kauko-Aasiaan.

-Bodöstä lähtee näinä päivinä lentokone, jonka lastina on 50-60 tonnia lohta. Se on meille iso edistysaskel, Haukland sanoi.

Norjan Suurkäräjät on keskustellut mahdollisuuksista rakentaa pohjoisen suuntaan uutta rautatietä.

-Kyse on radan rakentamisesta Fauskesta Tromssaan ja rataliittymästä Harstadiin. Sen toteutumiseen menee kuitenkin pitkä aika, Haukland totesi.

Akkutehdas

Ajallisesti lähempänä on Mo i Ranaan suunniteltu suuri akkutehdas. Investointi on Västerbottenin Skellefteån kaltainen.

-Se on 20 miljardin kruunun investointi, joka voi tuoda 1000 uutta työpaikkaa. Meidän pitää parantaa infrastruktuuria, rakentaa uusia asuntoja ja muita investoinnin tarvitsemia palveluita, jotta siitä selviydytään, Haukland kertoi.

Matkailu on kärsinyt

Lapista kuuluu sekä huonoa että hyvää. Koronapandemia on sielläkin aiheuttanut suuria ongelmia.

-Matkailulla on ollut erityisen hankalaa. Normaalisti matkailu elää ulkomaisten kävijöiden varassa, jotka eivät ole voineet tulla Suomeen. Kotimainen matkailu on sen sijaan lisääntynyt jonkin verran, kertoi Lapin kauppakamarin Timo Rautajoki.

Matkailuyritykset ovat nyt huolissaan tulevasta joulusesongista.

-Monelle matkailualan yritykselle joulu on tärkeä sesonki, erityisesti Rovaniemellä. Siellä ulkomaiset matkailijat ovat tärkeitä myös kaupankäynnille. Jouluvarauksia pitäisi pian alkaa tekemään, mutta pandemian kehittyminen aiheuttaa suurta epävarmuutta, Rautajoki sanoi.

Tehdas suljetaan

Lapille toisen ongelman aiheutti tuore tieto Stora Enson Kemin tehtaan sulkemisesta.

-Siellä 700 työntekijää menettää työnsä. Tieto tuli monelle yllätyksenä. Kemissä toimiva sahakin kärsii sulkemisesta, Rautajoki totesi.

Uusia investointeja suunnitteilla

Teollisuuskonserni Metso suunnittelee pohjoiseen suurta investointia.

-Kyse on yli 1,6 miljardin euron hankkeesta, jonka odotetaan valmistuvan 2-3 vuoden kuluttua. Lapissa on suunnitteilla 10 suurehkoa hanketta, joiden kokonaisarvo on 10 miljardia euroa. Niihin sisältyy muun muassa kaivos- ja terästeollisuusinvestointeja, Rautajoki kertoi.

Hän kuuntelee myös tyytyväisenä Norrbottenin alueen suurhankesuunnitelmia.

-Niihin tarvitaan runsaasti työvoimaa, jota varmasti tulee osaltaan myös meiltä Lapista, hän totesi.

 

Lopettaa Pohjoiskalotin neuvostossa

Tämä on Timo Rautajoelle viimeinen Pohjoiskalotin neuvoston kokous.

-Olen ollut neuvoston jäsenenä vuodesta 1983 lähtien, mutta nyt jään eläkkeelle ja joku muu saa tulla tilalleni. Pohjoiskalotin neuvosto on ollut minulle tärkeä ja olen oppinut sen myötä paljon – ja erityisesti puhumaan ruotsin kieltä, hän totesi.