2019, Uutinen 31.10.2019 Paula Mikkola
-Kiina satsaa maailmassa eniten luotijuniin ja avustamme myös muita maita, jotka haluavat rakentaa ratoja luotijunille. Näin kertoi China Railway Tunnel Groupin johtaja Wang Tianshu yrityksen Tukholman toimistosta. Hän oli puhujana Tornion ”On the Border” konferenssissa.

Tilaisuuteen oli kokoontunut noin 70 osallistujaa eri puolilta Pohjolaa, Kiinasta ja Uzbekistanista. Se oli jatkoa viime vuonna järjestetylle Luulajan logistiikkakonferenssille. Haaparannan ja Tornion kaupungit, Norrbottenin ja Lapin kauppakamarit, Pohjois-Ruotsin ja Itä- ja Pohjois-Suomen Brysselin toimistot sekä Ikea vastasivat tapaamisen järjestelyistä.

Huippunopeuksia tunneleissa

Viime vuonna Kiinassa oli 127 000 kilometriä rautateitä, joista 27 000 kilometriä luotijunille.

-Moniin Kiinan suurempiin kaupunkeihin on luotijunayhteys, Wang Tianshu kertoi.

Luotijunien nopeudet ovat usein yli 400 kilometriä tunnissa ja monet niistä kulkevat tunneleissa.

-Käytössä olevia tunneleita on 13038 kilometriä. Rakenteilla on 8692 kilometriä lisää rautatietunneleita ja suunnitelmissa vielä 9345 kilometriä tunneleita, Tianshu sanoi.

Tunneleita kaikkialle maailmaan

China Railway Tunnel Group rakentaa tunneleita useissa maissa eri puolilla maailmaa.

-Israelin Tel Avivissa rakennamme 5,5 kilometrin luotijunatunnelia ja lisäksi kuusi maanalaista asemaa. Hanke työllistää 50-70 kiinalaista asiantuntijaa ja lisäksi 230-270 muuta henkilöä, Tianshu kertoi.

Toimii Ruotsissa

Uzbekistanissa kiinalaisyhtiö rakentaa tunneleita maan kansalliselle rautatieyhtiölle, Uzbekistan State Railway Groupille. Sinne valmistuu 47,3 kilometriä tunneleita, joista pisin on yli 19 kilometrin mittainen.

-Se on yhteistyöhanke saksalaisen DB-German Railwaysin kanssa. Toimimme myös Ruotsissa ja haluamme jakaa sitä osaamista, mitä meillä on luotijunien ja tunneleiden rakentamisesta, Tianshu kertoi.