Uutinen 26.08.2022 Paula Mikkola
-Malmintuotannon on suunniteltu käynnistyvän 2026 ja louhinta jatkuu sitten 30 vuoden ajan. Ratayhteys Sodankylästä Kolariin ja edelleen Svappavaaraan on meille tärkeä. Näin kertoi Hannukainen Mining yhtiön Jaana Koivumaa Kiirunan arktisen infrastruktuurin tapahtumassa.

Kolarin liepeillä sijaitsevan Tapojärven malmilöydön omisti ennen Northland Resources, joka meni konkurssiin. Yritys omisti myös sen esiintymän, jota Kaunis Iron nykyisin operoi.

-Aloitamme ensin rautamalmin louhinnan ja sen jälkeen kuparin ja kullan. Kyse on 6–7 miljoonasta tonnista vuodessa ja kuparia saadaan 20 000–60 000 tonnia vuodessa, Koivumaa kertoi.

Vanha rautatie

Kaivostoiminnassa hyvä infrastruktuuri on tärkeä.

-Kolarin ja Tornion välinen rata on vanha ja kaipaa kunnostamista. Tarvitsemme ratayhteyden myös Kolarista Svappavaaraan, Koivumaa sanoi.

Suuria vaatimuksia kunnille

Kiirunan kunnan kestävän kehityksen vastaava Niklas Sirén toteaa pohjoisen suurinvestointien ja Malmfältenin kaupunkien muuton tuovan suuria haasteita alueen kunnille.

-Mielestäni maan hallitusten pitäisi osoittaa tähän lisää rahaa ja aikaa. Muutokset tuovat suuria haasteita niin Norrbottenin kunnille kuin koko maailmalle, hän sanoi.

Haasteita ja investointeja

Sirén nimeää viisi kuntaa, joissa odotetaan suuria muutoksia: Kiiruna, Jällivaara, Boden, Luulaja ja Skellefteå.

-Teollisuuden suurinvestointien lisäksi Malmfältenillä on menossa kaupunkien siirto. Toimivan infrastruktuurin luominen on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niiden 1000 miljardin kruunun lisäksi, jotka teollisuus satsaa, hän totesi.

Sirén toteaa teollisuusinvestointien olevan vain pyramidin huippu ja kuntien odotetaan myös panostavan moneen asiaan.

-Tarvitaan asuntoja, kouluja, kunnallispalveluita, infrastruktuuria ja paljon muuta. Osaavasta työvoimasta on huutava pula ja sen ratkaisemiseksi pitää lisätä koulutustarjontaa, Sirén totesi.

Kuparikaivos

Copperstone Resources yhtiön logistiikkapäällikkö Thomas Nordmark korosti Malmiradan tärkeyttä myös heidän yhtiölleen. Copperstone Resources aloittaa kuparin louhinnan Kiirunan lähistöllä sijaitsevassa entisessä Viscaria-kaivoksessa.

-Suunnitelmamme on aloittaa kaivostoiminta 2025/26. Se tarkoittaa, että tarvitsemme Malmirataa kuljetuksia varten niin, että meiltä lähtee neljänä päivänä viikossa yksi päivittäinen malmijuna, hän kertoi.

Copperstonen suunniteltu tuotanto on 140 000 tonnia kuparitiivistettä ja noin 450 000 tonnia rautamalmia. 

Logistiikan haasteita

Uuden kaivoksen avaaminen merkitsee isoja logistiikkahaasteita, vaikka Copperstone pitääkin itseään pienenä toimijana LKAB:n verrattuna.

-Meidän kapasiteettimme on vain 2 % LKAB:n tuotannosta, mutta tuotantomme määrä on 40 % Bolidenin Aitikin kuparikaivokseen volyymistä, Nordmark sanoi.

Nordmarkin mielestä yhteistyö Malmiradan käytössä on tärkeää.

-Voimme esimerkiksi käyttää toistemme välivarastoja ja vuokrata junavaunuja toisiltamme. Voimme koota yhteisen veturinkuljettajien reservin ja hyödyntää samanlaista tekniikkaa. Nämä ovat joitakin esimerkkejä yhteistyömahdollisuuksista, Nordmark sanoi.

Kent Lidman