2019, Uutinen | 22.02.2019 | Paula Mikkola |
-Pitää löytää uusia keinoja ratkaista maaseudulla liikkumiseen liittyviä haasteita. Digitaalitekniikan käyttö ja huomion siirto oman auton käytöstä yhteisten ratkaisujen jakamiseen, sanoi Nordregion Julien Grunfelder seminaarin avauksessaan.
Mitkä tekijät ratkaisevat?
Mamba on Interreg-hanke, joka muun muassa etsii uusia ratkaisuja liikkumisen lisäämiseen ja kuljetusten jakamiseen. Mamba tulee sanoista ”mobility” (liikkuvuus), ”accessibility” (saavutettavuus) ja ”innovation” (innovaatio).
Mikä ratkaisee sen, mitä liikkumismuotoja maaseudulla valitaan?
-Yksilökohtaiset tekijät ovat tärkeitä; ikä, asenne, elämäntyyli ja sosiaaliset suhteet. Lisäksi vaikuttavat maatieteelliset, kulttuuriset ja taloudelliset tekijät samoin kuin poliittinen ja hallintoympäristö, kertoi hankkeessa työskentelevä Anna Berlina.
Kokemuksien hyödyntäminen
Mamba-hankeessa käytetään hyödyksi jo kehitettyjä liikkuvuusratkaisuja.
-Pyrimme ratkaisemaan haasteita uudella tavalla ja käyttämään enemmän digitekniikkaa. Perustamme liikkuvuuskeskuksia ja toteutamme kestävän liikkuvuuden pilotteja. Laadimme ohjekirjan, joka kertoo miten itse kukin voi toimia liikkuvuuskysymyksissä. Järjestämme seminaareja ja tapaamisia alueellisille sidosryhmille, Berlina kertoi.
Hankkeesta voi lukea lisää osoitteesta www.mambaproject.eu
Monia haasteita
Jessica Berg työskentelee Ruotsin VTI:ssä (Valtion tie- ja kuljetustutkimuskeskus). Hän kertoi maaseudun kuljetuksiin ja liikkuvuuteen liittyvän monia haasteita.
-Kysymys on siitä, miten kuljetuksia voidaan jakaa, kun esimerkiksi koulukyytejä eivät voi käyttää korkeakouluopiskelijat, tai että alueiden välisten kuljetusten järjestämisessä on hallinnollisia esteitä. Kaupunkien välisen liikenteen järjestäminen on myös melkoinen haaste, hän sanoi.
Yhteiskuljetukset henkilöautolla eivät myöskään ole helppoja.
-Silloin pitää voida luottaa vieraaseen ihmiseen. Joustaminen on vaikeaa, jos useampi jakaa saman auton. Jonkun pitää lisäksi vastata vakuutusten hankkimisesta, auton huollosta ja muusta tarvittavasta. Matkustaminen ei saa myöskään olla kalliimpaa kuin linja-autokyyti, Berg selitti.
Mitä ratkaisuja on olemassa?
Mitä mahdollisia ratkaisuja ongelmiin on kehitetty?
-Täytyy sopia yhteisestä hinnoittelusta. Parasta olisi vuokrata auto tai kulkuneuvo paikalliselta henkilöltä tai yritykseltä. Sähköpyöriä pitäisi pystyä vuokraamaan paikallisesta liikkeestä, huoltoasemalta tai muusta paikkakunnalla olevasta kohteesta, Berg kertoi.
Miten erityyppisiä liikkuvuusratkaisuja voidaan yhdistää maaseudulla?
-Yhdistämällä julkisia ja yksityisiä kuljetuksia. Jos tavoitteena on varmistaa jokapäiväinen liikkuvuus, tarvitaan useampien palveluiden yhdistämistä. Palvelun tarjoajan pitää olla paikallinen toimija. Tätä ei ole mahdollista toteuttaa kaupalliselta pohjalta, Berg totesi.
Voit lukea asiasta lisää kotisivulta www.vti.se/sv/
Matkailuyritysten yhteistyönä
Freelwayn Tobias Forngren kertoi, että matkailuyritysten yhteistyöstä on monia hyviä esimerkkejä.
-Kyse on turistien kuljetuksista eri majoituskohteisiin, nähtävyyksiin tai tapahtumiin. Meillä on esimerkki siitä, miten se toimii Taalainmaan Skattungsbyssä, hän sanoi.
Siellä käytetään yhteiskuljetuksiin omia henkilöautoja, takseja ja linja-autokuljetuksia.
-Maanviljelijät toimittavat tavaroita myös yhteiskuljetuksina kauppoihin ja ravintoloihin, Forngren kertoi.
Freelwaysta löydät lisätietoja osoitteesta www.freelway.com
Tyhjiä linja-autoja
Tanskalaisen SFMCON ApS (Smart Mobility Facilitator) yrityksen Sören Sörensen kertoi, miksi yhä useampia linja-autovuoroja lakkautetaan.
-Monissa linja-autoissa ei ole yhtään matkustajaa ja siksi vuorovälejä vähennetään. Kunnat lakkauttavat linjoja, joilla ei ole matkustajia, joten julkisten liikennepalvelujen tarjonta väestölle muuttuu haasteelliseksi, Sörensen kertoi.
Yksi positiivinen esimerkki maaseudun joukkoliikenteen järjestämisestä on Fyn saarelta, jossa linja-autoyhtiö tekee yhteistyötä taksin kanssa.
-Siellä voi tilata ovelta-ovelle kuljetuksen teletaksin kautta. Kuljetuksen voi tilata yhdestä pisteestä toiseen. Taksin kulku on sovitettu linja-autojen aikatauluihin. Työ- ja koulukuljetukset on mahdollista järjestää tällä tavalla, Sörensen sanoi.
Tästä voit lukea lisää osoitteesta sfm