2021, Uutinen | 07.11.2021 | Paula Mikkola |
Reportterimme matkusti lautalla joitakin päiviä neitsytmatkan jälkeen ja totesi, että moni asia tuntuu erilaiselta aikaisempiin lauttoihin verrattuna.
Aurora Botnian kulkuääni on hiljaisempi kuin aikaisemmin. Se aiheuttaa vähemmän merenkäyntiä kuin entiset Merenkurkun lautat. Sen muotoilu on valoisa ja miellyttävä, ja aluksen rakentamisessa on käytetty runsaasti kierrätysmateriaalia.
-Esimerkiksi matot on valmistettu vanhoista kalaverkoista. Pöydät, kioskin tarjottimet ja monet muut esineet ovat kierrätysmateriaalia. Suurin osa sellaisista sisustusmateriaaleista, joita on kierrätettynä saatavilla, on täällä käytössä. Kaikkia materiaaleja ei kuitenkaan pysty kierrättämään, kertoi Aurora Botnian intendentti Staffan Store Pohjoiskalotin neuvoston toimittajalle Kent Lidmanille.
Maa- ja biokaasua
Suurin ero muihin Suomen ja Ruotsin välillä liikennöiviin lauttoihin verrattuna on siinä, että Aurora Botnia kulkee nestemäisellä maakaasulla ja/tai uusiutuvalla biokaasulla.
Maakaasun käytössä päästöt ovat 50 prosenttia alemmat ja biokaasulla 90 prosenttia pienemmät kuin edeltäjällä Wasa Expressenillä. Aurora Botnian moottori muodostuu neljän monipolttoainemoottorin kokonaisuudesta. Yksi moottoreista toimii aluksen rakentajan Wärtsilän testauslaboratoriona, jossa kymmenen vuoden ajan tutkitaan käynnissä olevien moottoreiden päivittämistä.
-Voimme kulkea myös sähkömoottoreilla lyhyempiä matkoja, lähinnä satamasta lähtiessä ja maihintulon yhteydessä, Staffan Store kertoo.
Nopeampi lautta
Alus on rakennettu Rauman telakalla, mutta rakentamisessa ovat olleet mukana myös vaasalaisyritys WE Tech, joka toimittaa merenkulun hybridiratkaisuja, sekä useita muita paikallisia yrityksiä.
Merenkurkun vanhat lautat käyttivät merimatkaan neljästä kuuteen tuntia, mutta Aurora Botnia kulkee huomattavasti nopeammin.
-Meillä matka Uumajasta Vaasaan vie kolme ja puoli tuntia. Se tarkoittaa, että voimme liikennöidä useita vuoroja yhden päivän aikana. Joinakin päivinä meillä on neljä vuoroa, toisina päivinä muutamia vähemmän, Store sanoo.
Autokantta puolitoista kilometriä
Aurora Botniaan mahtuu 800 matkustajaa, jotka pääasiassa oleskelevat kahdella ylimmällä kannella. Siellä sijaitsevat myös ravintolat ja ostosputiikki. Neljä alempaa kantta on tarkoitettu henkilö- ja kuorma-autoille.
-Meillä on puolitoista kilometriä autokantta, Store kertoo.
Päivämatkustajia varten on 60 hyttiä. Normaalilla vuorolla lautalla on 60 hengen miehistö.
-Meillä ei ole lainkaan yöpymishyttejä, koska ei ole tarkoitus, että lautalla yövytään, Store toteaa.