Uutinen 16.12.2024 Kent Lidman
Matkailuveron käyttöönotto sekä infrastruktuuri- ja puolustusinvestoinnit olivat keskeisiä aiheita, kun jäsenalueet kertoivat kunkin alueen ajankohtaisista asioista Pohjoiskalotin neuvoston syyskokouksessa Luulajassa. Lapin liiton Päivi Ekdahl kertoi, miten voimakkaasti matkailu on lisääntynyt Pohjois-Suomessa. -Jouluksi meille Rovaniemen lentoasemalle saapuu 20–30 suoraa lentoa Euroopan eri kohteista ja hotellit ovat täynnä, hän sano

Lapin matkailu on lisääntynyt myös muina vuodenaikoina, ja nyt harkitaan matkailuveron käyttöönottoa.

– Se olisi noin 2 euroa per yö. Sen avulla kunnat saisivat noin 10 miljoonaa euroa erilaisiin investointeihin, kuten terveydenhuoltoon, jota myös matkailijat käyttävät, Ekdahl sanoi.

Pohjoinen ohjelma

Suomen hallitus on laatinut erillisen pohjoisen ohjelman, jossa ehdotetaan monia investointeja pohjoiseen.

-Ohjelman pohjalla on myös pohjoismaisen yhteistyön lisääminen Ruotsin, Norjan ja Suomen välillä, Ekdahl kertoi.

Infrastruktuuri

Sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja Suomi liittyi Naton jäseneksi, geopoliittinen tilanne on muuttunut ja edellyttää monia investointeja infrastruktuuriin.

-Pitää investoida maanteihin, rautateihin ja lentoliikenteeseen. Esimerkiksi saada Tornion ja Kemin välinen ratayhteys sähköistettyä, Ekdahl selitti.

Investointeja Tromssaan

Myös Tromssan maakunnassa tehdään suuria puolustusinvestointeja.

-Sekä siviiliyhteiskunnassa että puolustustoiminnassa tapahtuu paljon asioita. Laajennamme puolustusta merkittävästi, sanoi Kristina Torbergsen Tromssan maakunnasta.

Tromssa panostaa vahvasti myös nuoriin

-Tromssa tulee olemaan Euroopan nuorisopääkaupunki vuonna 2026. Tromssan kaupungin investointien lisäksi järjestetään tapahtumia myös ympäri maakuntaa, joissa nuoret ovat mukana, Torbergsen kertoi.

Matkailun yhteistyö

Tromssassakin turistien määrä kasvaa.

-Sen vuoksi mekin panostamme matkailuveroon. Matkailu luo uusia työpaikkoja. Toivomme myös Pohjoiskalotille matkailuyhteistyötä, jotta matkailijat saadaan viipymään alueellamme pidempään, Torbergsen kertoi.

Osaaminen kehittäminen

Region Norrbotten tekee paljon työtä osaamisen kehittämiseksi.

-Olemme vierailleet Hollannissa ja Gotlannin Almedalenissa houkuttelemassa lisää eri alojen ammattilaisia muuttamaan asumaan Norrbotteniin, kertoi Norrbottenin alueneuvos Glenn Berggård, joka on Pohjoiskalotin neuvoston tuleva puheenjohtaja.

Koordinaattoreita

Ruotsin hallitus on nimittänyt kaksi henkilöä koordinoimaan vihreän siirtymän hankkeita muun muassa Pohjois-Ruotsissa. Yksi heistä on Jonas Lundström, joka oli aiemmin Pohjoiskalotin neuvoston jäsenenä toimiessaan Norrbottenin kauppakamarin johtajana.

-Valitettavasti koordinaattoreiden toimintaan ei suoraan liity rahaa. Olemme kuitenkin iloisia, että toinen koordinaattoreista on Norrbottenista, Berggård totesi.

Yhteistyötä

Glenn Berggård korostaa Pohjoiskalotin maiden välisen yhteistyön merkitystä useammissa asioissa.

-Yksi tällainen asia ovat vanhuskysymykset, ja meillä on siitä konferenssi kesäkuussa. Haluamme työskennellä myös nuorisoasioiden parissa, mikä on meillä vasta alkutekijöissä. Haluamme vahvistaa nuorten aktiivisuutta ja osallisuutta yhteiskunnallisissa kysymyksissä. On tärkeää tarkastella näitä asioita koko Pohjoiskalotin näkökulmasta, hän sanoi.

Rautatiet

Sama koskee myös infrastruktuuri-investointeja.

-Haluamme jatkaa raideyhteyksien kehittämistä Suomen kanssa ja Tornion ja Kemin välisen radan sähköistäminen on hyvä asia. Suomalainen VR tulee ottamaan lähiaikoina haltuunsa Norrtågin laajasti hoitamat Norrbottenin yhteydet, Berggård kertoi.

Turvallisuuden korostaminen

Turvallisuuden merkitys on korostunut Finnmarkissa, joka on nyt Tromssan maakunnasta eroamisen jälkeen jälleen itsenäinen maakunta. Finnmark on ainoa Norjan alue, jolla on yhteinen raja Venäjän kanssa.

-Kyse on turvallisuudesta monilla aloilla. Energiavarmuus ja liikenteen kuljetusvarmuus Pohjoiskalotin halki. Meillä on menossa suuria vihreän energian investointeja. Panostamme paljon tuulivoiman, merivoiman ja uusiutuvaan energian kehittämiseen, kertoi Hans-Jakob Bönå Finnmarkin maakunnasta.

Maahanmuutto

Hän korosti myös, miten tärkeää on saada lisää muuttajia Finnmarkiin.

-Alueelle muuttajat pitävät väkilukua yllä ja on tärkeää, että alueelle muutto jatkuu, Bönå totesi.

Hän haluaa lisäksi kehittää lentoyhteyksiä.

-Tarvitsemme poikittaisia lentoyhteyksiä, jotta meidän ei tarvitse matkustaa Oslon ja Tukholman kautta, kun käymme toistemme luona Pohjoiskalotilla, Bönå sanoi.

Menestystä Bodössä ja Nordlandissa

Bodön vuosi Euroopan kulttuuripääkaupunkina on päättymässä.

-Se on ollut menestys ja monia tapahtumia on toteutettu sekä Bodössä että ympäri maakuntaa. Osallistujia on ollut paljon ja hotellit ovat olleet täynnä, Nordlandin maakuntahallinnon Svein Öien Eggesvik kertoi.

Matkailun kasvua Lofooteilla

Matkailu on Nordlandissa lisääntynyt paljon.

-Matkailuvero olisi tarpeen erityisesti Lofoottien kunnissa, joissa matkailu on lisääntynyt eniten. Ne tarvitsevat lisää resursseja, kun turisteja tulee niin paljon, Öien Eggesvik totesi.

Lautat kulkevat vedyllä

Nordlandin alueella on monia lauttareittejä, joissa nyt suunnitellaan siirtymistä fossiilittomaan polttoaineeseen.

-Bodön ja Lofoottien välinen lautta alkaa kulkea vedyllä vuodesta 2026 alkaen. Meillä on myös muita lauttareittejä, jotka voisivat kulkea vedyllä tai jollakin muulla fossiilittomalla polttoaineella. Sähkölauttojen käyttö voi olla vaikeaa, koska niiden akut eivät riitä kuljettaviin etäisyyksiin, Öien Eggesvik totesi.

Kent Lidman