Uutinen 01.09.2022 Paula Mikkola
Uskon, että Norrbotniarata on koko pituudeltaan valmis vuonna 2030, sanoi Norrbotniaradan  hankevetäjä Elisabeth Sinclair. Hän kertoi hankkeesta Kiirunan infrastruktuuriseminaarissa

Norrbotniarata kulkee Uumajasta Luulajaan ja sen pituus on 270 kilometriä. Rakentaminen on jo aloitettu ja ensimmäistä 9 kilometrin osuutta tehdään Uumajasta Dåvaan.

-Rata rakennetaan henkilö- ja tavaraliikennettä varten. Liikennöintiin on tarkoitus käyttää uusiutuvaa sähköä, Sinclair kertoi.

EU priorisoi

Vuodesta 2013 lähtien Norrbotniarata on sisältynyt EU:n priorisoimiin raideyhteyksiin. Se tarkoittaa, että EU vastaa osaltaan myös radan rakentamisen kustannuksista.

-Tämä yhteys on tärkeä lenkki ScanMed käytävää, joka on yksi EU:n yhdeksästä liikennekäytävästä, Sinclair selitti.

Muita Ruotsin alueella priorisoituja kuljetuskäytäviä ovat muun muassa uusi Itärannikon rata ja tavarankuljetuksia varten tehty rata Bergslagenin läpi.

Ilmastoystävällistä

Elisabeth Sinclair korostaa Botniaradan tärkeyttä etenkin nyt, kun Pohjois-Ruotsiin tehdään suuria vihreän teollisuuden investointeja. Rata kulkee Skellefteån kautta, jossa Northvolt rakentaa akkutehdasta, Luulajaan ja sieltä on edelleen yhteys Bodeniin ja Malmiradalle.

-Botniarata on ilmaston kannalta älykäs liikennejärjestelmä. Se on helposti saavutettavissa oleva rautatie ja osa kehitystä siirtää rahtikuljetukset maanteiltä kiskoille, Sinclair sanoi.

Narvikin satamasta entistä tärkeämpi

Venäjän hyökkäys Ukrainaan loi uuden geopoliittisen tilanteen, jossa Narvikin sataman tarve entisestään vahvistui, totesi Narvikin sataman toimitusjohtaja Börge Edvardsen.

-Narvikin satama ja Ofoten-/Malmirata ovat Norjan vastine Suezin kanavalle. Se on Norjan tärkein tavarankuljetusreitti, joka Helsingin ja Gdanskin kautta jatkuu Kiinaan saakka, Edvardsen totesi.

Vihreä siirtymä

Satama on tärkeä osa Norjan ja Pohjoiskalotin vihreää siirtymää.

-Narvik on tulevaisuudessa vihreä, kiertotaloussatama. Rahtimäärät kasvavat ja etsimme uusia logistiikkaratkaisuja. Hyödynnämme olemassa olevaa infrastruktuuria ja rahdit lisääntyvät, esimerkiksi meriruoan kuljetuksissa. Niiden määrä on nykyisin 660 000 tonnia vuodessa ja vuonna 2030 sen arvioidaan olevan 884 000 tonnia, Edvardsen kertoi.

Kent Lidman