Uutinen 30.11.2023 Kent Lidman
-Teräksen valmistajat ympäri maailmaa kehittävät nyt vihreän teräksen tuotantoa. Se tarkoittaa teräksen tuotantoa ilman hiiltä. Tämän kertoi H2 Green Steelin Peter Flymalm. Yritys rakentaa nyt maailman ensimmäistä fossiilitonta terästehdasta Bodenin liepeille. Flymalm osallistui Oulussa Pohjois-Euroopan liikennefoorumiin.

Teräksen tuotantoon käytetään vetyä hiilen sijasta ja näin vähennetään 95 prosenttia hiilidioksidipäästöjä. Terästehtaan rakentaminen alkoi Bodenissa vuonna 2021.

-Vuosituotantomme tulee olemaan 50 miljoonaa tonnia vihreää terästä vuonna 2030. Se on enemmän kuin koko Ruotsin tuotanto tällä hetkellä, Flymalm sanoi.

5000 työntekijää

Terästehtaan investointi maksaa 5 miljardia euroa. Rakentamisen aikana se työllistää 5000 ihmistä ja kun tuotanto käynnistyy täydellä teholla, tarvitaan 15 000 työntekijää.

-Se on suuri määrä uusia ihmisiä 25 000 asukkaan kaupungissa. Se edellyttää uusia logistiikkaratkaisuja pelkästään siihen, että kaikki pääsevät joka päivä työpaikalle. Jos kaikki tulevat omilla autoilla, syntyy pitkiä jonoja, joten pendelöintiin tarvitaan linja-autoja. Se on vain yksi esimerkki haasteistamme, Flymalm kertoi.

Kuljetushaasteita

Malmin kuljettaminen terästehtaalle ja teräksen vienti maailmalle ovat myös suuria haasteita.

– Vihreän teräksen valmistus edellyttää vihreitä kuljetuksia. Sen ratkaisemme solmimalla yhteistyösopimuksia muiden kanssa, Flymalm sanoi.

Sataman laajentaminen

Pohjois-Ruotsin uusien vihreiden teollisuusinvestointien onnistumiseksi suunnitellaan Luulajan satamaan suurta laajennusta.

-Siihen sisältyy myös suuria haasteita. Nykyisistä 8 miljoonan tonnin vuosittaisista laivauksista määrä kasvaa 30 miljoonaan tonniin. Se tarkoittaa laivausten nelinkertaistumista seitsemän vuoden aikana, kertoi Luulajan sataman Göran Carlsson.

Suurempia aluksia

Luulajan satama on juuri aloittanut Malmiportti-hankkeen, joka tarkoittaa sataman laajentamista 400 miljoonalla eurolla vuoteen 2028 mennessä.

-Perämeri avautuu suuremmille, 160 000 tonnin aluksille. Tällä hetkellä alusten enimmäistilavuus on 50 000 tonnia kesäaikaan, Carlsson selitti.

Investoi miljardi euroa

Sen lisäksi rakennetaan kilometrin verran uutta laituria. Sitä seuraava Luulajan sataman laajennusvaihe käynnistyy vuonna 2030.

-Tulevien 30 vuoden aikana investointien kokonaismäärä tulee olemaan miljardi euroa, Carlsson kertoi.

Suljetut rajat

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja Venäjän rajojen sulkeutuminen ovat vaikuttaneet vahvasti suomalaiseen Nurminen Logistics huolintayritykseen.

-Monet kuljetuksistamme suuntautuivat Venäjälle ja nyt etsimme venäläisten tilalle uusia asiakkaita, kertoi Nurmisen Marjut Linnajärvi.

Nopeampia kuljetuksia

Nurminen Logistics suunnittelee kuljetusten jatkokehittämistä.

-Kuljetusten pitää olla edullisempia ja nopeampia, ympäristöystävällisiä ja joustavia. Me tähtäämme merikuljetuksiin kaikkialla maailmalla ja rautatieyhteyksiin Euroopan ja Aasian alueilla, Linnajärvi sanoi.

Kent Lidman