2021, Uutinen 06.12.2021 Paula Mikkola
Tromsin ja Finnmarkin maakuntien liitos perutaan. Näin kertoi Troms-Finnmarkin maakunnan edustaja Tarjei Bech Jensen (työväenpuolue), kun hän osallistui Pohjoiskalotin neuvoston kokoukseen Helsingissä ja kertoi ajankohtaisia asioita omalta alueeltaan.

Norjan edeltävän konservatiivihallituksen alueuudistuksen yhteydessä Tromsin ja Finnmarkin alueet liitettiin yhteen vuoden 2020 alussa. Maakunnan johto sijoitettiin Tromssaan. Yhdistämistä vastustettiin etenkin Finnmarkin alueella.

Kun työväenpuolue tänä syksynä voitti vaalit ja perusti hallituksen keskustapuolueen kanssa, se lupasi palauttaa Tromsin ja Finnmarkin erillisiksi maakunniksi. Tämä tarkoittaa myös, että Finnmarkista tulee jälleen itsenäinen jäsen Pohjoiskalotin neuvostoon.

-Olen keskustellut asiasta uuden kuntaministerimme kanssa ja ero voi toteutua 1.1.2023. Pohjoisten alueiden politiikka on uudelle hallitukselle tärkeää, Bech Jensen kertoi.

Alhainen työttömyys

Hän kertoi myös, että työttömyys on erittäin alhainen Troms-Finnmarkissa ja uuden työvoiman tarve on suuri. Alueella pyritään vähentämään ilmastopäästöjä.

-Tuulivoiman ja Hammerfestin ulkopuolella sijaitsevan Snöhvit-kaasukentän avulla meillä on siihen hyvät edellytykset. Otamme pian käyttöön kaksi uutta öljy- ja kaasukenttää. Tromssan yliopistokin panostaa lisää ilmastontutkimukseen, Bech Jensen sanoi.

Digitaalisia ratkaisuja

Pandemian myötä uusia digitaalisia ratkaisuja on otettu käyttöön.

-Etenkin terveydenhuollon ja koulutuksen aloilla on paljon innovatiivisia digiratkaisuja, Bech Jensen kertoi.

Pohjois-Norjassa ollaan ahdistuneita, mikä on havaittu erityisesti nuorten keskuudessa.

-Yksi tutkimus osoitti, että 32 prosenttia nuorista naisista on kärsinyt jonkinlaisista  masennusoireista, Bech Jensen sanoi.

Osaajapula

Osaajapula on iso ongelma myös Lapissa. Näin kertoi Lapin liiton Mika Riipi, joka toimi neuvoston kokouksessa puheenjohtajana.

-Erityisesti korona-pandemian jälkeen se on noussut ongelmaksi. Se on myös osoittanut digitalisaation tärkeyden, hän totesi.

Suomessa on laadittu uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma.

-Edellinen suunnitelma oli jo kymmenen vuotta vanha. Tässä uudessa suunnitelmassa Lappia tuskin mainitaan, mikä harmittaa meitä kovasti. Pohjoisen rautateihin tai teollisuuden yhteyksiin ei panosteta lainkaan, Riipi kertoi.

Hyvinvointialueet

Suomessa otetaan vuonna 2023 käyttöön uusi jako hyvinvointialueisiin.

-Se tarkoittaa suurta, koko yhteiskunnan muutosta, joka vaikuttaa julkiseen talouteen. Muutos koskee erityisesti sairaanhoitoa, Riipi sanoi.

Vihreä siirtymä

Norrbottenissa tehdään teräksen valmistukseen ja vihreään siirtymään suuria investointeja.

-Tarvitsemme 100 000 asukasta lisää, jotta saamme toteutettua kaikki suunnitellut investoinnit. Monet haluavat olla niissä mukana. Olemme tyytyväisiä siihen, että hallitus on asettanut erityisen koordinaattorin, Peter Larssonin, kaikkia meneillään olevia suunnitelmia varten, kertoi Norrbottenin lääninhallituksen Anna Degerman.

Asuntoja

Suurhankkeet merkitsevät yhteiskunnalle lisähaasteita.

-Meidän pitää löytää etenkin osaavaa työvoimaa ja huolehtia, että heille on asuntoja saatavilla. Luulajan tekninen yliopisto käynnistää myös uusia opintoja, jotka osaltaan tukevat vihreää siirtymää, Degerman sanoi. 

Ongelmia matkailulle

Korona-pandemian aikana matkailulla on ollut suuria ongelmia.

-Odotamme nyt elpymistä. Olemme huomanneet luontomatkailun ja paikallisten tuotteiden kysynnän vilkastuneen, Degerman kertoi. Hän uskoo vahvasti myös rajat ylittävään yhteistyöhön.

Nordlannin lentokentät

Nordlannin lentokenttien kehittämiseksi on suuria suunnitelmia.

-Bodön lentokenttä siirtyy uuteen paikkaan. Mo i Ranaan suunnitellaan aivan uutta kenttää ja myös Evenesin kentälle tehdään suuria muutoksia. Andöyalle suunnitellaan rakettien laukaisupaikkaa, kertoi Nordlannin maakuntahallinnon Stig Olsen.

Nordlannissa on suuri vihreän energian ylijäämä.

-Mo i Ranaan suunnitellaan myös akkutehdasta, Olsen lisäsi. Maakunnassa ollaan laatimassa uutta aluesuunnitelmaa, joka tulee ohjaamaan tulevaisuuden investointeja.

Kent Lidman