Uutinen 18.10.2019 Paula Mikkola
-Todellinen pohjoismainen yhteistyö tapahtuu rajayhteistyöorganisaatioissa. Siellä yhteistyö tulee näkyväksi. Näin totesi Merenkurkun neuvoston johtaja Mathias Lindström raja-alueiden foorumissa.

Mathias Lindström ja muut rajayhteistyöorganisaatioiden edustajat olivat vastuussa foorumin ohjelmakohdan ”Rajat ylittävä infrastruktuuri – haasteet, rahoitus, tuloksia ja rajat ylittävän yhteistyön kehittyminen”.

Lauttayhteys Merenkurkun yli

Merenkurkun neuvoston toimialueeseen kuuluvat Suomessa kolme Pohjanmaan maakuntaa ja Ruotsissa Västerbottenin alue ja Örnsköldsvik. Yhteistyö käynnistyi vuonna 1972 ja käsittää nykyisin mm. yhteisen Wasalinen varustamon, Kvarken Ports –satamayhtiön, ja yhteisen investointiyhtiön.

Tällä hetkellä suurin investointi on saada aikaan parempi, pysyvä lauttayhteys Merenkurkun yli Uumajan Holmsundista Vaasaan.

-Sitä liikennöivä nykyinen alus on tilapäinen ratkaisu. Lautta on ehdoton edellytys, jotta yhteinen historia ja yhteistyö voi jatkua. Aikaisemmat lauttayhteydet perustuivat pitkälti tax-free myyntiin, mutta EU-jäsenyyden myötä se mahdollisuus hävisi, Lindström kertoi.

Vahvistaa infrastruktuuria

Monien pitkien keskustelujen ja neuvottelujen jälkeen uusi lautta on nyt tilattu ja sitä on vastikään alettu rakentaa suomalaisella telakalla.

-Olemme tehneet tämän hankkeen eteen töitä vuodesta 2012 lähtien. Suunnitelmien mukaan lautta aloittaa liikennöinnin toukokuussa 2021. Lautta tarvitaan Suomen ja Ruotsin välisen infrastruktuurin vahvistamiseen, Lindström sanoi.

EU:n koheesiopolitiikkaa

Merenkurkun yhteistyö rakentuu myös Eurooppalaisen Alueyhteistyön Yhtymän (EAYY) varaan, joka on osa EU:n alue- ja koheesiopolitiikkaa.

-EAYY yhteistyö on tärkeää ja osoittaa aitoa ja vahvaa tahtoa jatkaa edelleen rajat ylittävää yhteistyötä. Merenkurkun neuvosto ja myös alueen kunnat ovat yhdessä ajaneet yhtymän perustamista, Lindström kertoi.