Uutinen 31.05.2018 Paula Mikkola
-Norjan yritykset pitävät usein Ruotsia ensimmäisenä maana, jossa ulkomaan toimintaa aloitetaan. Ruotsin markkinat ovat kaksi kertaa suuremmat kuin Norjassa. Lisäksi Ruotsi on askel kohti laajempia kansainvälisiä markkinoita. Tämän kertoi Innovasjon Norgen Cecilia Harvig Mo i Ranassa pidetyssä seminaarissa. Hänen puheenvuoronsa sisältyi osioon Ruotsin markkinoiden mahdollisuudet ja ruotsalainen yrityskulttuuri.

Harvigin mukaan yrityskulttuurit ovat melko erilaisia Norjassa ja Ruotsissa.

-Norjalaiset hyppäävät ilman vauhtia ja tekevät nopeita päätöksiä, joihin saattaa usein liittyä riskejä. Ruotsissa otetaan pitkään vauhtia ja lopulta hypätään varovaisesti. Se tarkoittaa, että Ruotsissa asioista keskustellaan ja niihin sitoutetaan loputtomasti ennen varsinaista päätöksen tekoa. Toisin kuin norjalaiset, ruotsalaisyritykset välttelevät riskejä ja konflikteja, Cecilia Harvig kertoi.

Uusille markkinoille pääsy vie aikaa

Ruotsissa on tärkeää hankkia tuotemerkki.

-Tuotemerkit, jotka tunnetaan kotimaassa, ovat usein täysin tuntemattomia uusilla markkinoilla. Norjalaisyritykset ovat hyviä valmistamaan ja tuottamaan, mutta huonoja markkinoimaan ja myymään tuotteitaan. Uusille markkinoille pääsy vie rahaa ja aikaa, usein 5-7 vuotta, joten siihen tarvitaan kärsivällisyyttä ja pääomaa, Harvig totesi.

Kielellinen kulttuuri

Toinen norjalaisyritysten ongelma Ruotsissa on ymmärtää kielellistä kulttuuria.

-Ruotsissa harvoin sanotaan ei uudelle tuotteelle tai palvelulle. Sen sijaan sanotaan ”mielenkiintoista”. Se on käytännössä kuitenkin sama kuin ”ei”. Asia jää kiinnostuksen tasolle, Harvig kertoi.

Oppimista

Uusille markkinoille lähteminen vaatii monien asioiden opettelua.

-Pitää keskittyä ydintoimintaan ja kaikki sivutoimet antaa ulkopuolisten tehtäväksi. Itse ei tarvitse tehdä kaikkea. Rakenna tehokkaita malleja, myy tuotteet jakelijoille, jotka sitten myyvät ne edelleen markkinoille. Hanki uusilta markkinoilta referenssejä, jotka voivat mennä takuuseen teidän tuotteestanne, Harvig neuvoi.

Globaali kotisivu

Yrityksellä pitää myös olla hyvä kotisivu.

-Ei vain omalla kielellä vaan vähintään myös englanniksi ja mielellään vielä uusien markkinoiden omalla kielelläkin. Kotisivujen osalta on tärkeää ajatella maapallon laajuisesti, Harvig sanoi.

Onnistumiselle tärkeää

Uusilla markkinoilla menestymiseen on myös muita avaintekijöitä.

-On tärkeää valmistautua kotona hyvin. Se on kansainvälisen menestyksen perusta. Hyvällä valmistautumisella säästetään rahaa ja aikaa. Uusien markkinoiden kontakteissa kannattaa käyttää uusia teknisiä apuvälineitä. Itse ei voi aina olla paikalla ja silloin esimerkiksi Skype voi olla tärkeä apuväline, Cecilia Harvig kertoi.