2019, Uutinen | 07.11.2019 | Paula Mikkola |
Silkkitie avaa Pohjoiskalotille uusia mahdollisuuksia
Krogstadin mielestä Barentsin alue on Euroopan teollinen vilja-aitta.
-Täältä löytyy öljyä ja kaasua, meriruokaa, metsäteollisuutta, kaivostoimintaa ja harvinaisia maametalleja. Samaan aikaan kehitämme myös fossiilitonta energiantuotantoa, hän totesi.
Kolme rautateiden solmukohtaa
Krogstad kertoi, että Silkkitiellä on Pohjois-Euroopassa kolme solmukohtaa.
-Ne ovat Norjan Narvik, Ruotsin Haaparanta ja Suomen Kouvola. Näiden kautta voimme kuljettaa rahtia Xi’aniin, joka on rautateiden solmukohta Kiinassa, hän sanoi.
Kestäviä kuljetusmahdollisuuksia
Narvik tarjoaa kestäviä kuljetusratkaisuja.
-Meillä on sähköistetty rautatie, ympärivuotisesti sulana pysyvä luonnonsatama ja mahdollisuus telakoida juna laivaan. Rahdin kuljettaminen 900 kilometrin matkan sähköjunalla tuottaa yhden kilon verran hiilidioksidipäästöjä, Krogstad kertoi.
Malmikuljetukset
Monet suurasiakkaat kuljettavat rahtia Narvikin sataman kautta.
-Esimerkiksi LKAB:n ja Kaunis Ironin malmikuljetukset lähtevät Narvikista Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja muihin maailman satamiin. Suunnittelemme uusia terminaaleja muun muassa meriruoalle ja mineraaleille, Krogstad luetteli.
Suunnitellut laajennukset
Pohjoisen rautatien varrelle on suunniteltu myös lisärakentamista.
-Lyhyellä tähtäimellä tarvitsemme rinnakkaisraiteen Kiirunan ja Narvikin välille. Norrbotnia-rataa on jatkettava. Hieman pidemmällä aikavälillä Kiirunan ja Luulajan välille pitää saada rinnakkaisraide ja vielä pidemmällä tähtäimellä rakentaa ratayhteys Svappavaaran ja Kuolan niemimaan välille, Krogstad sanoi.
Suurin järjestelyratapiha
Simo Päivinen toimii kehitysjohtajana Kouvola Innovationissa, jonka Kouvolan kunta omistaa. Yhtiön tavoitteena on houkutella Kouvolaan lisää asukkaita ja matkailijoita, kehittää kiertotaloutta ja vahvistaa Kouvolan asemaa raideliikenteen solmukohtana Silkkitiellä.
-Kouvolassa on Suomen suurin järjestelyratapiha, jonka liikenne tulee pääosin idästä. Se sijaitsee Kotkan sataman läheisyydessä ja se on arvioitu Pohjolan parhaaksi logistiikka-keskukseksi, Päivinen kertoi.
Kouvola on myös Suomen ainoa rata- ja maantiekuljetusten terminaali, joka sijaitsee Euroopan mannertenvälisten kuljetuskäytävien (TEN-T ydinverkon) varrella.
Kiinan panostus
Kouvola on toiminut Silkkitien rautatiekuljetusten solmukohtana vuodesta 2017 lähtien.
-Rautatiekuljetus Kouvolasta Xi’aniin vie 12-14 päivää. Kiina panostaa nyt vahvasti Euroopan kaupan kasvattamiseen. Panostus käsittää 150 maata ja Kouvola on Pohjoismaiden solmukohta tällä pohjoisella Silkkitiellä, Päivinen kertoi.
Lyhyin matka
Kouvolalla on monia etuja toimia Silkkitien pohjoismaisena rautatiesolmuna.
– Venäjän ja Kazakstanin kautta meiltä on lyhyin matka EU:n alueelta Kiinaan. Suomen ja Venäjän raja on ainoa EU-raja, jossa tullauksen voi tehdä täysin digitaalisesti ja vakiomuodossa. Pohjoismaiden vienti Kiinaan tapahtuu enimmäkseen junalla molempiin suuntiin. Junan pituus voi olla 800 metriä, joten siihen mahtuu paljon enemmän rahtia kuin rekkoihin, Päivinen totesi.