05.07.2017 Paula Mikkola
Junaliikenteen odotetaan käynnistyvän uudella Silkkitiellä jo tänä syksynä. Yhteyden kehittäminen kiinnostaa myös Kiinaa, joka on päättänyt investoida siihen.
Nordregio karta

Koonti suunnitelluista kuljetuskäytävistä, jotka koskevat Pohjolaa

 

Junaliikenne Kouvolasta Kiinaan, niin sanottu uusi Silkkitie, käynnistyy syksyllä. Tämä käy ilmi konsultti Micael Blomsterin lehdistötiedotteesta. Blomster on pitkään työskennellyt hankkeessa.

Pohjolan toiminnasta vastaa Jari Grönlund, jonka Kazakstanin kansallinen rautatieyhtiö KTZ on palkannut tehtävään. Hän hoitaa markkinoinnin, palvelun ja operatiivisen liikenteen Pohjoismaissa.

 

Eri raideleveys

Haaparannan ja Tornion kaupungit ovat ilmoittaneet osallistuvansa hankkeeseen. Junat tulevat kulkemaan TornioHaaparannan kautta. Rajan molemmin puolin on järjestelyratapiha ja nostureita eri raideleveyksiä varten.

Kouvola Innovaatio on laatinut logistiikkasuunnitelman kohti Kiinaa. Kehityspäällikkö Simo Päivisen mukaan yhteistyö TornioHaparandan kanssa on luonnollinen osa muun Pohjolan akselia, kun rata on jo olemassa rajan yli, samoin kuin yhteys Pohjois-Norjaan. Kun junat on uudelleen lastattu TornioHaaparannassa, raideleveys on sama koko loppumatkalle Kiinan rajalle saakka. 

Euroopan ja Kiinan johtajat tapasivat aikaisemmin tänä vuonna Pekingissä ja keskustelivat alueiden välisistä kuljetuksista. Kiina päätti investoida 100 miljardia dollaria liikenneväylien ja rautatieliikenteen kehittämiseen Kiinan ja Euroopan välillä.

 

Viennin kasvu

Uusi silkkitie avaa Pohjolan vientiyrityksille paremmat mahdollisuudet myydä tuotteitaan Kiinaan ja muualle Aasiaan. Rautatielinjan solmukohdat tarjoavat vientimahdollisuuksia myös Intiaan, Japaniin ja Australiaan.

Se mahdollistaa myös henkilöliikenteen Haaparannalta Kiinaan, uuden ”Idän pikajunan”. Tämä edistäisi myös matkailua, sillä kiinalaisturistien määrä etenkin Lapissa kasvaa koko ajan.

 

Pohjoismaiden logistiikkakeskus

-Kaupungit voivat nyt todistaa olevansa pohjoismainen logistiikan ja kaupankäynnin keskus, sanovat Haaparannan kunnanneuvos Peter Waara ja Tornion kaupunginjohtaja Timo Nousiainen yhteisessä lehdistötiedotteessaan.

Tornionlaakson neuvoston toimitusjohtaja Marko Varajärvi toivoo myös, että tämä antaa mahdollisuuden jatkaa Silkkitietä Jäämerelle asti ja saada Laurila-Tornio rataosuus sähköistettyä.