Uutinen 11.10.2020 Paula Mikkola
Korona-pandemia on Lapissa lisännyt työttömyyttä ja tuonut yrittäjille uusia haasteita. Noin 1700 yrittäjää on ilmoittautunut työnhakijoiksi työnvälitystoimistoon, kertoi Lapin TE-toimiston johtaja Tiina Keränen Arbeta tillsammans Interreg-hankkeen kick-off tilaisuudessa.

Keränen totesi Pohjoiskalotin kaikkien alueiden haasteiden olevan samanlaisia. Väestön määrä vähenee ja asukkaat ikääntyvät. Samaan aikaan on pulaa osaavasta työvoimasta.

Lapin työttömyys kaksinkertaistui

Koronarajoitusten tultua voimaan keväällä 2020 Lapin työttömyysluvut lähes kaksinkertaistuivat edellisvuodesta. Työttömyys on lisääntynyt eniten kunnissa, joissa talvimatkailukohteet sijaitsevat.

-Huhtikuussa meillä oli 15 700 työtöntä. Se on 3900 henkilöä enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Lisäksi 5300 henkilöä on lomautettuna, Keränen kertoi.

Matkailun suuri merkitys

Matkailutulot ovat Lapin kunnille tärkeitä. Niiden osuus kuntien verotuloista liikkuu 20-70 prosentin välillä. Vuonna 2019 Lapissa rekisteröitiin 3,1 miljoona yöpymistä. Kansainvälinen matkailu on erittäin tärkeää, koska 70 prosenttia talvimatkailijoista ja 80 prosentti joulumatkailijoista tulee ulkomailta.

-Yli 30 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei kotimainen matkailu riitä korvaamaan ulkomaisten asiakkaiden menetystä, Keränen sanoi.

EURES auttaa

Tiina Keränen kertoi myös eurooppalaisesta EURES työnvälityksestä, joka auttaa työnhakijoita etsimään töitä ja työnantajia löytämään työntekijöitä koko Euroopan alueelta. EURES-portaalissa pyritään löytämään ilmoitettuihin avoimiin työpaikkoihin sopiva työnhakija. Lisäksi EURES tiedottaa ja opastaa sekä tukee usealla eri tavalla työnhakijaa ja työnantajaa. Se kertoo myös työolosuhteista EU:n jäsenmaiden alueilla, esimerkiksi veroista ja sosiaaliturvasta.

Eurooppalaiset työnhakupäivät Lapissa

EURES organisoi myös kansallisesti on-line rekrytointitapahtumia teemalla European Job Days (www.europeanjobdays.eu). Viimeksi sellainen järjestettiin 1.9. otsikolla Töitä Lapista (Work in Lapland). Työnhakijat saivat silloin tietoa Lapin matkailun ja teollisuuden vapaista työpaikoista.

-Järjestimme tapahtuman yhteistyössä House of Laplandin kanssa, osana Mun Lappi –kampanjaa, jonka kohderyhmänä olivat henkilöt, joita Lappiin muuttaminen kiinnostaa. Kampanjan kotisivulla oli tapahtuman aikana 23 544 kävijää. Tilastot ja osallistujilta saadut kommentit osoittivat selvästi, että kiinnostus Lappiin muuttamista kohtaan on suuri, Keränen kertoi.

Esiselvitys alueen houkuttelevuudesta

Lapin liiton johdolla 20 kuntaa, koulutuksen järjestäjät, 16 yritystä ja useat viranomaiset tekevät yhteistyössä selvityksen siitä, mitä alueen menestyksekäs kasvu vaatii. Tarkoituksena on rakentaa verkoston toimintamalli, joka varmistaa työvoiman ja oikeanlaisen osaamisen saannin Lapin yrityksille. Sitä kautta voidaan saada myös alueelle lisää asukkaita.

-Rakennamme tiekartan Lapin veto- ja pitovoiman vahvistamiseksi, Tiina Keränen sanoi.