2019 12.12.2019 Paula Mikkola
-Otamme jokaiselta parhaat käytännöt ja hyödynnämme niitä. Otamme oppia toisistamme. Tänne tuleva matkailija ei tunnista valtioiden rajoja, kertoi Visit Arctic Europe 2 Interreg-hankkeen projektipäällikkö Katja Pettersen Pohjoiskalotin Rajaneuvonnan Tromssan seminaarissa.

Visit Arctic Europe 2 on jatkoa ensimmäiselle Visit Arctic Europe hankkeelle, josta olemme aikaisemmin kertoneet uutisissamme. Ensimmäinen vaihe käynnistyi marraskuussa 2016 ja päättyi maaliskuussa 2018.

-Tuloksena saimme alueelle yli 70 000 uutta kävijää ja runsaat 550 000 lisäyöpymistä. Kokonaisliikevaihdon arvioitiin lisääntyneen yli 77 miljoonaa euroa, Pettersen kertoi.

Rajat ylittävää yhteistyötä

Uusi Visit Arctic Europe 2 hanke käynnistyi elokuussa 2018 ja jatkuu maaliskuuhun 2021 saakka.

-Visiomme on jatkaa pohjoisen Arktiksen kehittämistä yhteiseksi unettomaksi ja rajattomaksi matkakohteeksi. Haluamme kehittää aluetta markkinoiden näkökulmasta yhtenä matkakohteena. Tällä hetkellä toimimme usein vähillä resursseilla ja kilpailemme osittain samoista asiakkaista, Pettersen totesi.

Interreg-rahoja

Hankkeessa toimivat Swedish Lapland Visitors Board, Lapin matkailuelinkeinon liitto ja Northern Norway Tourist Board. Suurin rahoittaja on Interreg Nord ohjelma. Muita tukijoita ovat Pohjoismaiden ministerineuvosto, Lapin liitto, Region Norrbotten, Tromsin ja Finnmarkin maakuntahallinnot, Innovasjon Norge sekä mukana olevat yritykset.

-Ensimmäisessä vaiheessa vahvistamme rajat ylittävää yhteistyötä, kasvatamme matkailijavirtoja ja pidennämme matkailusesonkia, Pettersen kertoi.

Syksystä uusi sesonki

Toisessa vaiheessa tavoitteena on tehdä alueesta ympärivuotisesti houkutteleva ja toimia yhtenäisesti, kestävänä käyntikohteena.

-Silloin keskitymme osaamisen kehittämiseen ja digitaalisuuteen. Markkinointiyhteistyötä lisätään. Toimintoja kehitetään uusiin sesonkeihin, pääasiassa syksylle, ja saavutettavuutta parannetaan, Pettersen sanoi.

Esteitä voitettavana

Rajat ylittävässä matkailutoiminnassa täytyy ratkaista monia esteitä.

-Toimitaan erilaisissa yrityskulttuureissa. Haasteina ovat eri kielet, pitkät välimatkat, byrokratia, eri valuutat ja epäluulo yhteistyötä kohtaan, Pettersen luetteli.

Miten työtä tehdään?

-Esimerkiksi yhteisen, netissä olevan viestintäalustan avulla. Luodaan verkostoja ja markkinoidaan aluetta Arktisen seudun ainutlaatuisena kohtaamispaikkana. Alue esittäytyy yhdessä Pohjois-Skandinaviana, Pettersen kertoi.

Pettersen korostaa myös eri matkailukohteiden välistä yhteistyötä.

-Esimerkiksi Nordkapin matkaan voi sisällyttää laskettelua Levillä. Tai Rovaniemi ja Tromssa voivat sisältyä samaan matkapakettiin. On olemassa monia yhdistelmiä, jotka edistävät lisämatkailua. Meidän pitää muistaa, että vierailijat näkevät meidät yhtenäisenä, rajattomana käyntikohteena, Pettersen totesi.