Uutinen 11.03.2019 Paula Mikkola
-Sen lisäksi, että tarjoamme mielenterveyspalveluita saamelaisille, teemme myös tutkimusta, joka hyödyttää saamelaisväestöä, kertoi SANKSin toiminnanjohtaja Gunn Heatta rajakuntien kokouksessa Kaarasjoella.

SANKS tarkoittaa saamelaisten psyykkisen terveydenhoidon ja päihteiden väärinkäytön osaamiskeskusta. Se toimii Norjassa, mutta tavoitteena on tulla koko saamelaisen alkuperäisväestön psyykkisen terveydenhuollon keskukseksi. Keskus on jo solminut yhteistyösopimuksen Ruotsin Jämtlannin-Härjedalenin alueen kanssa.

Kansallinen vastuu

SANKS perustettiin 2001 ja sai Norjan kansallisen hyväksynnän 2014.

-Meillä on kansallinen vastuu kehittää koko Norjan saamelaisväestölle yhdenvertaisia mielenterveyden ja päihdeongelmien hoitoa. Olemme osa Finnmarkin lääninsairaalaa ja toimimme psykiatrisen hoidon aluekeskuksena, Heatta kertoi.

Runsaasti tutkimustyötä

SANKS toimii pääasiallisesti Finnmarkin Kaarasjoella ja Lakselvissä, mutta sillä on yksiköitä myös Snåsassa ja Rörosissa sekä toimistot Oslossa ja Bodössä.

-Kahdeksalla työntekijällämme on tohtorin tutkinto ja teemme runsaasti saamelaisväestöä hyödyttävää tutkimusta. Julkaisemme raportteja asioista, jotka koskevat saamelaisten arkipäivää ja poronhoitajien tilannetta, Heatta sanoi.

Saamelaisnaisiin kohdistuva väkivalta

Yksi saamelaisen arjen ongelma on naisiin kohdistuva väkivalta.

-Lähes 50 prosenttia saamelaisnaisista kertoo kokeneensa väkivaltaa ihmissuhteissaan. Se on kaksinkertainen määrä muuhun väestöön verrattuna. Meillä on menossa tähän liittyvä tutkimushanke, Heatta kertoi.

Omia hoitomenetelmiä

SANKS on kehittänyt omia, erityisesti saamelaisille sopivia hoitomuotoja.

-Yhden nimi on KFI, mikä tarkoittaa kulttuurista haastattelua. Se on yksi osa menetelmää, jossa kielen lisäksi otetaan huomioon kulttuuriin liittyviä tekijöitä, Heatta selitti.

Toinen hoitomuoto on luontomenetelmä (meahcceterapiija).

-Siinä seurataan koko perheen elämää kotona, ulkona poroaidalla tai missä perhe kulloinkin on. Se on parempi keino kuin sisällä huoneessa istuminen ja mahdollistaa välittömän palautteen antamisen, Heatta kertoi.

Ympäristöterapiaa

Lisäksi käytössä on kaksi ympäristöterapian muotoa. Toinen perustuu luonnon vuodenkiertoon, saamelaisiin arvoihin ja normeihin. Siinä seurataan vuodenaikoja luonnossa.

Toinen ympäristöterapian muoto kytkeytyy saamelaisen kulttuurin ymmärtämiseen.

-Meillä oli potilaana nuori nainen, joka kärsi vaikeista pakko-oireista niin, että hänen täytyi peseytyä koko ajan. Pystyimme auttamaan häntä saamelaisessa arkipäivässä toteutetun terapian avulla. Jälkikäteen hän oli niin iloinen, että sanoi meidän pelastaneen hänen henkensä, Heatta kertoi.

Saamelaisia arvoja

Tavoitteena on kehittää vuodenaikojen vaihteluun perustuvan vuosikierron avulla terapiamuotoja, joiden pohjana ovat saamelaiset arvot ja normit.

-Keskitymme identiteetin ja kokonaisuuden vahvistamiseen luonnon avulla. Järjestämme sosiaalisia harjoituksia, kommunikointia ja fyysisiä aktiviteetteja. Vahvistamme myös kulttuurin ymmärtämistä, Heatta sanoi.

Rajatonta hoitoa

Työhön liittyy myös jonkin verran haasteita, kun toimitaan rajaseuduilla.

– Tavoitteemme on tulla alkuperäiskansan keskukseksi saamelaisten psyykkisen terveydenhuollon alalla. Perheongelmat, itsemurhat ja masennus eivät tunne mitään rajoja. Potilaina voi olla saamelaisia poronhoitajia, joiden ammatissa toimitaan yli valtioiden rajojen. Kun toimimme molemmilla puolilla rajaa, voi joskus olla vaikeaa tietää, kenellä on vastuu tai kenen lakeja ja sääntöjä pitää kulloinkin noudattaa, Heatta totes